Υπόσχονται επέκταση του μετρό δυτικά αλλά… χωρίς λεφτά!

Υπόσχονται επέκταση του μετρό δυτικά αλλά… χωρίς λεφτά!

Λεφτά δεν υπάρχουν για τις δυτικές επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης! Σε αυτό το συμπέρασμα κατάληξε ουσιαστικά η διαβούλευση των φορέων για την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης στις δυτικές συνοικίες, προκαλώντας την κόντρα του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολου Τζιτζικώστα και του προέδρου της Αττικό Μετρό Γιάννη Μυλόπουλου.

Όλα άρχισαν όταν ο κ. Μυλόπουλος αποκάλυψε ότι δεν έχουν εξασφαλιστεί κονδύλια, για την ολοκλήρωση του έργου, παρά μόνο 30εκ. ευρώ για τις πρόδρομες εργασίες, δηλαδή τις διευθετήσεις δικτύων και τις αρχαιολογικές εργασίες, αλλά δεν έχουν βρεθεί οι υπόλοιποι πόροι –περίπου 1,5 δισ. -από τα ευρωπαϊκά ταμεία και τον κρατικό προϋπολογισμό.

Τόσο ο κ. Τζιτζικώστας, όσο και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Πάρις Μπίλιας, αντέδρασαν με τον περιφερειάρχη να λέει: «Είναι αστείο να συζητάμε για ένα έργο 1 δισ ευρώ, έχοντας 30 εκατομμύρια στην τσέπη. Στηρίζουμε βεβαίως την επέκταση του Μετρό προς τα Δυτικά όπως και τη διαδικασία της διαβούλευσης, αλλά το ξεκαθαρίζω από τώρα ότι δεν θα ανεχτούμε ξανά την κατάσταση που ζούμε στο κέντρο, λαμαρίνες και έργο σταματημένο, πρώτα να ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις, τα αρχαιολογικά, να εξασφαλισθεί χρηματοδότηση και μετά να δημοπρατηθούν οι επεκτάσεις», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.

Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στις αρχαιολογικές έρευνες, όπου η ανυπαρξία κονδυλίων μπορεί επαναλάβει την κατάντια των εργοταξίων του μετρό στο κέντρο και τις ανατολικές περιοχές της Θεσσαλονίκης.

Απαντώντας στον κ. κ. Τζιτζικώστα ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. καθ. Γιάννης Μυλόπουλος, υπεραμύνθηκε της θέσης του υποστηρίζοντας ότι: «κανένα έργο δεν σχεδιάζεται αν έχεις τα λεφτά της τσέπης, για να πας να ζητήσεις χρήματα, πρέπει να παρουσιάσεις το φάκελο της μελέτης και, για να το κάνεις αυτό, πρέπει να γίνουν οι πρόδρομες εργασίες, ότι δηλαδή κάνουμε τώρα. Κάνουμε ότι πρέπει για να μη μείνουν λαμαρίνες στη μέση».

Ο κ. Μυλόπουλος ακόμα εξέφρασε την πεποίθηση του ότι τα υπόλοιπα χρήματα, περίπου 1,5 δισ. θα βρεθούν από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία. Μάλιστα για να στηρίξει αυτή του την εκτίμηση τόνισε πως: «η επόμενη εποχή θα είναι η εποχή των σιδηροδρόμων, αστικών και υπεραστικών και ήδη υπάρχει θετική διάθεση από πλευράς Ευρώπης».

Από την πλευρά του ο κ. Τζιτζικώστας ζήτησε: Την κοστολόγηση του έργου από ανεξάρτητο αποτιμητή, για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των μεγάλων εκπτώσεων από πλευράς εργολάβων. Την πρόσληψη εργαζομένων από τους δήμους της περιοχής, ενώ σχολίασε αρνητικά το ότι η Αρχαιολογία δεν επιτρέπει να μπει και τρίτη βάρδια, παρότι το ζήτησε πριν ένα χρόνο χωρίς να έχει πάρει απάντηση στο αίτημά του.

Σκληρή απάντηση τον κ. Τζιτζικώστα έδωσε η έφορος Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης κ. Πολυξένη Βελένη: «Σοβαροί επιστημονικοί λόγοι απαγορεύουν την αρχαιολογική έρευνα σε τρεις βάρδιες. Το έργο μας είναι έρευνα, δεν είναι εργοστάσιο η αρχαιολογική έρευνα, δεν είναι έργο – φασόν, κάνουμε ανασκαφή και όχι εκσκαφή, δεν μπορούμε συνεπώς να λέμε ανακρίβειες και μπαρούφες. Δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε με ταχύτητες φασόν».