Γιατί οι Ευρωπαίοι περιμένουν τους Αμερικάνους για να τα …βάλουν με την Τουρκία; Ο ρόλος του Μπορίσοφ και η …VW!

Γιατί οι Ευρωπαίοι περιμένουν τους Αμερικάνους για να τα …βάλουν με την Τουρκία; Ο ρόλος του Μπορίσοφ και η …VW!

Μία απλή ανάγνωση της χλιαρής αλλά με μπόλικο «τρίξιμο» δοντιών απόφασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Τουρκία δείχνει καθαρά τις οικονομικές σχέσεις Γερμανίας, Γαλλίας και Ιταλίας με την γειτονική μας χώρα!

Μία άλλη επίσης  απλοϊκή ανάγνωση της απόφασης λέει ότι οι Ευρωπαίοι συμπεριλαμβανομένων και των αφεντιών μας, δεν έχουμε ακόμα απογαλακτιστεί από τις ΗΠΑ!

Είναι όμως τόσο απλό το θέμα ή πρέπει να το δούμε πιο σύνθετα εξετάζοντας τα όσα γνωρίζουμε σε σχέση με τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή;

Η απόφαση αυτή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σίγουρα δεν είναι αβίαστη. Σίγουρα χρειάστηκε πολλές ώρες για να ληφθεί. Και σίγουρα δεν έχει να κάνει τόσο πολύ με την οικονομική έκθεση χωρών μελών προς την Τουρκία, αλλά με κάτι άλλο πολύ μεγαλύτερο!

Η κατάσταση με τη Τουρκία είναι έκρυθμη με τα πάντα να κρέμονται σε μια κλωστή.

Ένα όμως συμβάν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο προξενεί το ενδιαφέρον. Ο Βούλγαρος πρόεδρος, ο Μπορίσοφ, ήταν ο πιο ένθερμος υποστηρικτής, περισσότερο και από τη Μέρκελ, της μη επιβολής κυρώσεων στη Τουρκία!

Ο Βούλγαρος πρόεδρος που όλοι γνωρίζουμε ότι έχει άριστες σχέσεις με τον Ερντογάν πριν λίγο καιρό έθεσε βέτο την ενταξιακή πορεία των Σκοπίων  με αφορμή τη λεγόμενη μακεδονική γλώσσα που ουσιαστικά είναι βουλγάρικη διάλεκτος!

Στην Ελλάδα κάποιοι το θεώρησαν μαγκιά του Βούλγαρου, σε σχέση τους δικούς μας πολιτικούς που υπέγραψαν ή ανέχτηκαν τη Συμφωνία των Πρεσπών. Μία συμφωνία που είναι προβληματική για μας, λόγω του ονόματος Βόρεια Μακεδονία, όμως απάλλαξε εμάς και την Ε.Ε. από την Μοίρα Τουρκικών μαχητικών που προστάτευαν τον αέρα των Σκοπίων… Πλέον την προστασία του αέρα των Σκοπίων έχει η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, όπως έχει και της Αλβανίας που λίγο πριν την Συμφωνία των Πρεσπών είχε η Τουρκία!

Η ξαφνική σπουδή του Βούλγαρου Μπορίσοφ φαίνεται ότι εξέπληξε και τον φιλότουρκο Ορμπαν που απλώς σιώπησε!

Την ίδια ώρα που μέσα στη μαύρη νύχτα οι ηγέτες της Ευρώπης συνεδρίαζαν, στις ΗΠΑ οι γερουσιαστές είχαν σχεδόν καταλήξει ότι θα επικυρώσουν την απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων (όπως και έγινε λίγες ώρες μετά) για την επιβολή κυρώσεων στην Τουρκία, υποχρεώνοντας τον Τράμπ να υπογράψει!

Το θέμα με την Τουρκία είναι πολύπλοκο. Ο Ερντογάν έχει ανοίξει τη βεντάλια σε πολλά μέτωπα, με την οικονομική υποστήριξη του Κατάρ, αλλά και του Αζερπαιτζάν. Ακολουθούν οι Ιρανοί και οι Πακιστανοί με τους Ρώσους να εμπλέκονται ή να απομπλέκονται αναλόγως των συμφερόντων τους.

Ο Ερντογάν κατάφερε να μπλέξει μια τέτοια κατάσταση, έναν γόρδιο δεσμό, που για να λυθεί σίγουρα χρειάζεται μαχαίρι ή απλώς να τον λύσει ο ίδιος! Και αυτό είναι κάτι που γνωρίζουν καλά τόσο οι Ευρωπαίοι, όσο και οι Αμερικάνοι!

Το τι θα πράξει ο Ερντογάν στο τέλος αυτής της πορείας, φαίνεται ότι δεν ενδιαφέρει κανέναν από τους δύο. Ούτε την Ε.Ε. ούτε τις Η.Π.Α. Από τις δηλώσεις τους και κυρίως αυτήν της Μέρκελ απορρέει η ελπίδα ότι ο Ερντογάν θα τα αφήσει πίσω και θα επανέλθει στη κανονικότητα του ΝΑΤΟ και μιας δυτικού τύπου πολιτικής, φυσικά με το αζημίωτο!

Όμως η ελπίδα πεθαίνει τελευταία αν και φαινεται ότι πνέει τα λοίσθια!

Το χρώμα του χρήματος δείχνει την πορεία των γεωπολιτικών εξελίξεων. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης και μια από τις μεγαλύτερες του κόσμου η VW, μόλις πρόσφατα και ενώ μαινόταν οι προκλήσεις των Τούρκων, ακύρωσε ξαφνικά την επένδυση κατασκευής εργοστασίου στη Σμύρνη, ενώ το παράδειγμα της έχουν ακολουθήσει άλλες επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, φέρνοντας σε μηδενικό επίπεδο τις ξένες επενδύσεις στη Τουρκία.

Μία άλλη όμως μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία η FIAT είναι ήδη εκτεθειμένη καθώς μεγάλο μέρος της παραγωγής της γίνεται στο εργοστάσιο της στη Τουρκία. Εκτεθειμένοι είναι και οι Ισπανοί καθώς  η δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα της Ισπανίας, BBVA είναι ο κύριος μέτοχος της είναι η Garanti Bank της δεύτερης σε μέγεθος τράπεζας της Τουρκίας.

Η απόφαση αυτή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και οι δηλώσεις που ακολούθησαν δείχνουν ότι η περίοδος μέχρι τον Μάρτιο (αν υπάρξει) θα αποτελέσει έναν «αέρα» στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, όπως η FIAT να προβούν σε «τακτική» αποχώρηση των επενδυτών από τη Τουρκία;

Η απόφαση όμως αυτή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου δείχνει ακόμα ότι αναμένεται να ακολουθήσει κάτι μεγαλύτερο στο οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση, αν και έχει τη δύναμη, δεν θέλει να είναι μόνη της!

 

Το σχόλιο έγραψε ο Κώστας Μπούρης