Ποιες οφειλές ασφαλισμένων «σβήνει» νομοσχέδιο του Υπ. Εργασίας

Ποιες οφειλές ασφαλισμένων «σβήνει» νομοσχέδιο του Υπ. Εργασίας

Τη δυνατότητα διαγραφής οφειλών που είχαν βεβαιωθεί πριν από τη λειτουργία του ΕΦΚΑ σε βάρος παράλληλα ασφαλισμένων, λόγω «εύλογης αμφισβήτησης», εφόσον εγκριθεί από το Συμβούλιο Κοινωνικής Ασφάλισης, δίνει νομοθετική διάταξη που προωθεί το υπουργείο Εργασίας.

Αναλυτικά, στο σχέδιο νόμου που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός των επόμενων ημερών και θα περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων η νέα αρχιτεκτονική των προστίμων για την ανασφάλιστη εργασία, με σημαντικές εκπτώσεις, όπως έχει γράψει το Euro2day.gr, θα υπάρχει διάταξη που θα προβλέπει τη δυνατότητα διαγραφής οφειλών που έχουν βεβαιωθεί έως τις 31/12/2016 και βρίσκονται υπό δικαστική αμφισβήτηση. Αντίστοιχα, θα μπορεί να διαγράφονται οφειλές για τις οποίες έχει διαπιστωθεί εύλογη αμφιβολία για την επιβολή τους από το ασφαλιστικό ταμείο.

Η σχετική διάταξη που αναμένεται να δώσει ανάσα σε χιλιάδες κυρίως διπλοασφαλισμένους του παρελθόντος θα περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Εργασίας.

Τη νομοθετική πρωτοβουλία για τη διαγραφή αμφισβητούμενων οφειλών του παρελθόντος προανήγγειλε ο υφυπουργός Κοινωνικών Ασφαλίσεων Τάσος Πετρόπουλος, μιλώντας πρόσφατα στην ΕΡΤ. Αφορά βεβαιωμένες οφειλές έως τις 31/12/2016, δηλαδή πριν από την έναρξη λειτουργίας του ΕΦΚΑ, και θα προβλέπει σύμφωνα με πληροφορίες τη διαγραφή οφειλών ή την απαλλαγή των ασφαλισμένων από πρόσθετες επιβαρύνσεις, εφόσον υπάρχει παράλληλη ασφάλιση, για το ίδιο ή παρεμφερές αντικείμενο.

Αφορά κυρίως ασφαλισμένους στα πρώην ταμεία ΙΚΑ, ΤΣΜΕΔΕ, ΟΓΑ ή το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, τους οποίους «διεκδικούσε» χρεώνοντάς τους με διπλές εισφορές και ο ΟΑΕΕ και οι οποίοι κατά περίπτωση είτε βρέθηκαν παγιδευμένοι σε γκρίζες ζώνες του παλαιού ασφαλιστικού καθεστώτος, είτε μπλέχτηκαν σε διαφορετικές νομικές ερμηνείες ή αντίθετες δικαστικές αποφάσεις.

Βασική προϋπόθεση διαγραφής είναι να προκύπτει εύλογη αμφιβολία που θα αποδεικνύεται για παράδειγμα από δικαστικές αποφάσεις, αντίθετες πρακτικές της διοίκησης, διαφορετικές οδηγίες επί του ίδιου θέματος κ.λπ., μετά όμως από τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου Κοινωνικής Ασφάλισης. Όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε ο. κ. Πετρόπουλος, «η διάταξη δίνει τη δυνατότητα σε πολλούς που αδικαιολόγητα έχουν χρεωθεί με οφειλές να τις διαγράψουν», φέροντας ως παράδειγμα τέτοιων αμφισβητούμενων οφειλών τις οφειλές δημοσιογράφων στον ΟΑΕΕ.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, σε αυτήν θα μπορούν να ενταχθούν για παράδειγμα όλοι οι νέοι, μετά την 1η Ιανουαρίου 1993 ασφαλισμένοι, που ενώ εργάζονταν και ασφαλίζονταν ως μισθωτοί, είχαν και δελτίο παροχής υπηρεσιών ως ελεύθεροι επαγγελματίες και δεν έπαιρναν κάθε χρόνο βεβαίωση εξαίρεσης από τη δεύτερη ασφάλιση στον ΟΑΕΕ. Ή ακόμη και ασφαλισμένοι στον ΟΓΑ, με παράλληλη επιχειρηματική δραστηριότητα σε περιοχές της χώρας με πολύ λίγους κατοίκους, οι οποίοι ανάλογα με τη χρονολογία βρίσκονταν λόγω αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου μεταξύ ΟΓΑ και ΟΑΕΕ για τη δεύτερη αυτή απασχόληση. Όπως επίσης και μικροξενοδόχοι αλλά ασφαλισμένοι στο ΤΣΜΕΔΕ, που είχαν αναπτύξει και μια εμπορικού τύπου δραστηριότητα, συναφή με το επάγγελμα του μηχανικού, και «διεκδικούνται» και από τον ΟΑΕΕ.

Με άλλη διάταξη που θα περιλαμβάνεται στο υπό κατάθεση σχέδιο νόμου, θα δίνεται η δυνατότητα στους αγρότες για άμεση έναρξη ασφάλισης, με κατάρτιση μόνιμου απογραφικού δελτίου. Πρόκειται για ρύθμιση που ακουμπά ειδικές κατηγορίες αγροτών, οι οποίοι δεν είχαν υποχρέωση έναρξης επαγγέλματος στην εφορία, λόγω χαμηλού εισοδήματος (μικρές καλλιέργειες κ.λπ.). Η διάταξη προβλέπει δυνατότητα υποβολής αίτησης στον ΕΦΚΑ, ώστε να γίνεται άμεσα η έναρξη ασφάλισης, ενώ ο φορέας μπορεί να ανατρέξει έως και 5 χρόνια πίσω για περιπτώσεις αναδρομικής ασφάλισης. Η διακοπή έρχεται την τελευταία ημέρα του μήνα διακοπής της άσκησης της δραστηριότητας στη ΔΟΥ.

Να σημειωθεί ότι στο ίδιο σχέδιο νόμου θα περιλαμβάνεται διάταξη που θα ορίζει ότι από το 2018, οι αγρότες θα αποκτούν δικαίωμα συνταξιοδότησης τη μέρα που συμπληρώνουν το προβλεπόμενο όριο ηλικίας (67 έτη). Πριν από την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου, η συνταξιοδότηση των αγροτών ξεκινούσε τον Ιούλιο της χρονιάς κατά την οποία συμπλήρωναν το 67ο έτος της ηλικίας τους και όχι κατά τον μήνα των γενεθλίων τους, όπως ισχύει για όλους τους υπόλοιπους ασφαλισμένους. Με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση του 2016, προβλέφθηκαν ενιαίοι όροι συνταξιοδότησης όλων των ασφαλισμένων, όμως δεν υπήρξε αλλαγή για τους αγρότες.

Πλέον, έρχεται η διάταξη που θα προβλέπει ότι από την 1η Ιανουαρίου 2018 και μετά, ως χρόνος έναρξης της συνταξιοδότησης των αγροτών ορίζεται η ημέρα κατά την οποία ο ασφαλισμένος θα «κλείνει» το 67ο έτος της ηλικίας του.

ΠΗΓΗ: Euro2day