Ο «ξεχασμένος» αυτοκινητόδρομος – καρμανιόλα του ΠΑΘΕ συνεχίζει να σκοτώνει με 2 πολύνεκρα το χρόνο!

Ο «ξεχασμένος» αυτοκινητόδρομος – καρμανιόλα του ΠΑΘΕ συνεχίζει να σκοτώνει με 2 πολύνεκρα το χρόνο!

Δύο πολύνεκρα τον χρόνο και δεκάδες άλλα ατυχήματα συμβαίνουν σε ένα από τα ποιο επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου της Μακεδονίας, στον αυτοκινητόδρομο – καρμανιόλα που αποτελεί το τμήμα του ΠΑΘΕ (που δεν έχει ολοκληρωθεί) μετά τη Θεσσαλονίκη.

Μόλις σήμερα έγινε ακόμα ένα δυστύχημα, το δεύτερο του 2018, αφού είχε προηγηθεί μερικές μέρες πριν, στις 26 Μαρτίου, στο ίδιο τμήμα του δρόμου, πολύνεκρο θανατηφόρο με τέσσερις νεκρούς, με τους αρμόδιους να έχουν «ξεχάσει» την ύπαρξη αυτού του τμήματος, περιμένοντας την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού!

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. τα δύο τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί συνολικά τέσσερα τροχαία δυστυχήματα, δύο το 2016 και άλλα δύο το 2017, ενώ φέτος και πριν συμπληρωθεί το εξάμηνο έχουν σημειωθεί άλλα δύο (μαζί με το σημερινό) συνολικά έξι θανατηφόρα μέσα σε τρία χρόνια, καθώς και δεκάδες ατυχήματα.

Όλα αυτά συμβαίνουν στο σημείο – καρμανιόλα, μήκους 20 χιλιομέτρων, από το 520χλμ στο χωριό Άσπρος, μέχρι και το 542χλμ στο χωριό των Ευζώνων, εκεί όπου ο δρόμος δεν έχει διαχωριστικό διάζωμα.

Πρόκειται για ένα τμήμα μεγάλης ευθεία που έχει στροφές με ελάχιστη κλίση, όπου τα αυτοκίνητα αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες. Έτσι σε συνδυασμό με τη κακή κατάσταση του οδοστρώματος και την ανύπαρκτη σήμανση οι οδηγοί είτε επιχειρούν παρακινδυνευμένες προσπεράσεις, είτε χάνουν τον έλεγχο των οχημάτων τους, με τραγικά αποτελέσματα.

Το τραγικό είναι ότι πρόκειται για τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε75 (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι) που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί εδώ και δεκαετίες. Έτσι ο ανακατασκευασμένος αυτοκινητόδρομος φτάνει μέχρι τα όρια της Θεσσαλονίκης και από εκεί μέχρι τα σύνορα, συνεχίζει στο το παλιό τμήμα που κατασκευάστηκε στη δεκαετία του ’70, έχοντας μόνο σε ένα τμήμα του διαχωριστική νησίδα. Το συγκεκριμένο σημείο θεωρείται ως δρόμος καρμανιόλα που θέλει ιδιαίτερη προσοχή από τους οδηγούς.

Ο ΠΑΘΕ στο τμήμα του Θεσσαλονίκη -Εύζωνοι σε μεγάλο του τμήμα παραμένει απλή εθνική οδός ενώ παίζει το ρόλο της σύνδεσης της χώρας με τα Σκόπια και κατ` επέκταση με τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.

Στον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού υπάρχει ως πιθανότητα, το δυστύχημα αυτό την κάνει αναγκαιότητα. Το σχήμα που θα αναλάβει τις τύχες της Εγνατίας θα πρέπει να έχει ως υποχρέωση την αναβάθμιση του δρόμου σε ασφαλή αυτοκινητόδρομο για να τελειώνει αυτή η μακάβρια ιστορία και σε αυτό τον άξονα.

Μάλιστα το έργο προβλεπόταν στο διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας οδού, ως κάθετο άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι, μήκους 60 χιλιομέτρων, τμήμα του διευρωπαϊκού “κεντρικού οδικού δικτύου” (Τrans-European “core road network”), με τρεις ανισόπεδους κόμβους, πέραν του κόμβου με την Εγνατία Οδό. Ο κάθετος αυτός άξονας συνδέει την Ελλάδα με την ΠΓΔΜ στο μεθοριακό σταθμό Ευζώνων. Μέσω της Εγνατίας Οδού και του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ συνδέει την ΠΓΔΜ με την ηπειρωτική Ελλάδα και την μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας. Το τμήμα Χαλάστρα – Άγιος Αθανάσιος – Πολύκαστρο, μήκους 44,2 χιλιομέτρων, έχει σχεδιασθεί ως άξονας χαρακτηριστικών παρομοίων με εκείνα της Εγνατίας Οδού, επί του παρόντος όμως υφίσταται ως άξονας με μία λωρίδα κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, χωρίς διαχωριστική νησίδα. Το τμήμα Πολύκαστρο – μεθοριακός σταθμός Ευζώνων, μήκους 15,8 χιλιομέτρων, έχει αναπτυχθεί πλήρως ως άξονας με διαχωρισμένα ρεύματα κυκλοφορίας με κεντρική νησίδα και προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου.

Με δύο λόγια προβλέπεται η …ενδεχόμενη αναβάθμιση σε κλειστό αυτοκινητόδρομο τμήματος του άξονα Χαλάστρα-Εύζωνοι μήκους 40χλμ δηλαδή το επίμαχο σημείο – καρμανιόλα, όμως είναι ένα έργο που παραμένει στα χαρτιά, όπως άλλωστε συνέβαινε εδώ και δεκαετίες.