Θάλασσα Μάνα! Τα καλά της και τι πρέπει να προσέχουμε όταν κάνουμε μπάνιο

Θάλασσα Μάνα! Τα καλά της και τι πρέπει να προσέχουμε όταν κάνουμε μπάνιο

Μπορεί η κολύμβηση να προσφέρει σωματική και ψυχική ευεξία, αλλά πάντοτε χρειάζεται προσοχή. Η κακιά συνήθεια των κολυμβητών να πέφτουν στη θάλασσα αμέσως μετά το φαγητό και η υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων τους αποτελούν τις πιο συχνές αιτίες πνιγμού. Τα καρδιολογικά προβλήματα έχουν ένα μικρό ποσοστό. Τα στατιστικά στοιχεία επίσης δείχνουν ότι τα περισσότερα ατυχήματα στην παραλία γίνονται στα πρώτα 10 μέτρα από την ακτή, γιατί εκεί όλοι νιώθουμε ότι είμαστε δίπλα στη στεριά, άρα και ασφαλείς.

Είναι πάντως δυνατό να προβλεφθούν κάποιες κακές στιγμές. Μερικές από αυτές υπαγορεύουν να βγούμε αμέσως από τη θάλασσα αν
… αισθανθούμε ναυτία

Αν καθώς κολυμπάτε αισθανθούμε αδιαθεσία, ζαλάδα και τάση προς εμετό, πρέπει να βγούμε αμέσως στην ακτή, γιατί υπάρχει πιθανότητα η ζάλη να εξελιχθεί σε λιποθυμία και αν συμβεί αυτό μες στο νερό, είναι άκρως επικίνδυνο. Η ζάλη μπορεί να προκληθεί από διάφορους παράγοντες: είτε γιατί κολυμπήσαμε ενώ δεν αισθανόμασταν καλά είτε γιατί είμαστε πολλή ώρα μέσα στη θάλασσα και έχουμε κουραστεί είτε γιατί έχουμε πάθει ηλίαση είτε γιατί δεν πήραμε αρκετά υγρά και αφυδατωθήκαμε είτε γιατί είμαστε νηστικοί και ο οργανισμός μας εξαντλήθηκε είτε ακόμα γιατί πέσαμε στη θάλασσα με γεμάτο στομάχι. Αν η ζαλάδα συνοδεύεται και από εφίδρωση, κάτι που δεν συμβαίνει συχνά μες στο νερό, τότε είναι ένα ακόμα σημάδι που προμηνύει λιποθυμία. Με τα πρώτα σημάδια αδιαθεσίας ζητάμε αμέσως βοήθεια από τους διπλανούς μας κολυμβητές. Όποιο και αν είναι το αίτιο, φροντίζουμε μόλις βγούμε από τη θάλασσα να ξαπλώσουμε σε σκιερό μέρος μέχρι να αισθανθούμε καλύτερα.

… πονάμε σε κάποιο σημείο του σώματός μας

Ένας ξαφνικός πόνος στο στήθος πρέπει να μας προβληματίσει και να μας οδηγήσει αμέσως έξω από το νερό, γιατί μπορεί να είναι σημάδι εμφράγματος ή κάποιου καρδιακού επεισοδίου. Το γεγονός ότι δεν έχουμε ιστορικό προβλήματος με την καρδιά δεν θα πρέπει να σας κάνει να επαναπαυτούμε, γιατί όλοι είμαστε καλά μέχρι να αποκτήσουμε κάποιο πρόβλημα. Γι’ αυτό, ας βγούμε από τη θάλασσα χωρίς πανικό και να ζητήσουμε ιατρική βοήθεια. Το ίδιο αν νιώσουμε ταχυπαλμία, αρρυθμία και γενικά ακανόνιστο χτύπο στην καρδιά. Όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο μες στη θάλασσα, τις περισσότερες φορές οφείλεται σε κόπωση και εξάντληση∙ αν μάλιστα κολυμπούσαμε αρκετή ώρα και έντονα, είναι πολύ πιθανό η ταχυπαλμία να οφείλεται σε αυτό. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση πρέπει να σιγουρευτούμε. Αν νιώσουμε πόνο στην κοιλιά, μπορεί να είναι αποτέλεσμα ψύξης από την παρατεταμένη επίδραση του κρύου νερού στην κοιλιά, αλλά μπορεί να οφείλεται και σε κάποιον κολικό νεφρού ή χολής ή σε μια σπαστική κολίτιδα. Όχι σπάνια ένα έμφραγμα του μυοκαρδίου μπορεί να εκδηλωθεί με πόνο στο στομάχι. Και σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να σταματήσουμε το κολύμπι αμέσως.

… πάθουμε κράμπα

Η κράμπα είναι ένα συνηθισμένο περιστατικό, το οποίο παρατηρείται κυρίως κατά τη διάρκεια της κολύμβησης, σε κάποιο μέλος του σώματός μας (τις περισσότερες φορές στα πόδια) και το πιάσιμο κρατάει μόνο μερικά δευτερόλεπτα. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις κατά τις οποίες μπορεί όχι μόνο να επιμείνει για περισσότερη ώρα, αλλά και να γενικευτεί, να επεκταθεί δηλαδή σε όλο το σώμα. Γι’ αυτό, μην το ρισκάρουμε. Πρώτα απ’ όλα μην πανικοβαλλόμαστε. Αν η κράμπα είναι στα πόδια, με ήπιες κινήσεις των χεριών, με πρόσθια ή ύπτια κολύμβηση, βγαίνουμε στην ακτή. Αν η κράμπα είναι στα χέρια, κινώντας τα πόδια μας με ύπτια κολύμβηση, πάλι βγαίνουμε στην ακτή.

 

… έχουμε δύσπνοια

Η δύσπνοια είναι χαρακτηριστική αναπνευστική δυσκολία. Συχνά οι άνθρωποι αισθάνονται ότι τους λείπει αέρας και έχουν ανάγκη να παίρνουν βαθιές αναπνοές για να αισθανθούν καλύτερα. Η δύσπνοια μπορεί να είναι κλασικό σύμπτωμα αγχώδους νευρώσεως, πανικού, φόβου και έντονου στρες, μπορεί όμως να αποτελεί και σύμπτωμα που σχετίζεται με την καρδιακή λειτουργία. Τις περισσότερες φορές πάντως η δύσπνοια που προκαλείται κατά τη διάρκεια της κολύμβησης είναι αποτέλεσμα κόπωσης ή κολύμβησης σε κρύα νερά ή ακόμα και κατάποσης θαλασσινού νερού. Όπου όμως και να οφείλεται, φροντίζουμε μόλις βγούμε από τη θάλασσα να συμβουλευτούμε κάποιο γιατρό.

… τρέμουμε

Το ρίγος που εκδηλώνεται με τρέμουλο και ανατριχίλα είναι ένα ακόμη σημάδι το οποίο θα πρέπει να μας κάνει να βγούμε από τη θάλασσα. Μπορεί να προκληθεί από πολύωρη παραμονή μας στο νερό ή από μπάνιο σε κρύα νερά. Και στις δύο περιπτώσεις, το ρίγος δείχνει ότι το σώμα έχει αρχίσει να χάνει πολύ περισσότερη θερμότητα από αυτήν που πρέπει και αν δεν δώσουμε τη δέουσα σημασία και παραμείνουμε στο νερό για αρκετή ώρα ακόμα, θα ταλαιπωρήσουμε τόσο πολύ τον εαυτό μας, που μπορεί να προκληθεί ζάλη και εμετός. Τα μελανιασμένα χείλη δείχνουν επίσης ότι το έχουμε παρακάνει και πρέπει να βγούμε από τη θάλασσα.

…ξεσπάσει καταιγίδα

Αν τώρα ξεσπάσει καταιγίδα και θαλασσοταραχή, δεν πρέπει να πανικοβληθούμε. Δεν πρέπει να κολυμπάμε κόντρα στο κύμα, αλλά να ακολουθούμε τη φορά του κατευθυνόμενοι φυσικά προς την ακτή.

Βουτάμε υπό προϋποθέσεις

Δεν πρέπει να μπούμε στη θάλασσα αν δεν έχουν περάσει δυόμισι με τρεις ώρες από το φαγητό ή αν έχουμε καταναλώσει αλκοόλ, καθώς επίσης και σε περίπτωση που είμαστε κουρασμένοι ή αδιάθετοι. Το γεμάτο στομάχι καθιστά το κολύμπι προβληματικό και επικίνδυνο, γιατί η καρδιά μας αναγκάζεται να δουλέψει εντατικά τόσο για να συνεχίσει την πέψη όσο και για να αντεπεξέλθει στους ρυθμούς της κολύμβησης, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε να λιποθυμήσουμε. Κάτι ιδιαίτερα επικίνδυνο αν συμβεί στη θάλασσα, αφού ισοδυναμεί με σοβαρή πιθανότητα πνιγμού.  Η κατανάλωση επίσης οινοπνευματωδών ποτών μειώνει σημαντικά τα αντανακλαστικά μας.

Πώς να μπείτε στο νερό

Αποφεύγουμε να μπαίνουμε τρέχοντας στην παγωμένη θάλασσα, προκαλώντας σοκ στο σώμα μας μετά από πολύωρο «ψήσιμο» στον δυνατό ήλιο, γιατί η απότομη αλλαγή θερμοκρασίας κουράζει την καρδιά, ταλαιπωρεί τον οργανισμό και μπορεί να μας προκαλέσει δυσφορία. Κατά την είσοδό μας στο νερό πρέπει να μπαίνουμε σταδιακά, με αργές κινήσεις, για να προσαρμοστεί το σώμα στη χαμηλότερη θερμοκρασία.

Πόση ώρα να μένουμε στη θάλασσα

Αυτό είναι καθαρά θέμα δυνατοτήτων του καθενός. Βέβαια, δεν πρέπει να το παρακάνουμε, γιατί η μεγάλη παραμονή μας στο νερό μπορεί να προκαλέσει μούδιασμα των άκρων, τρέμουλο και μελάνιασμα στα χείλη. Αν νιώσετε κάτι από αυτά, όπως είπαμε και παραπάνω, πρέπει να βγείτε αμέσως από τη θάλασσα.

Η θάλασσα κάνει καλό
Στους µυϊκούς πόνους

Αν πονάει ο αυχένας μας, κολυμπάμε σε στυλ πρόσθιο ή ύπτιο, γιατί σε αυτά τα στυλ ο αυχένας κρατιέται σε ίσια στάση. Αν υποφέρουμε συχνά από πόνους στη μέση, το κολύμπι είναι ιδανική άσκηση. Όμως δεν πρέπει να ασκούμαστε στην οξεία φάση του προβλήματος, όπου βοηθά πολύ η ξεκούραση. Όταν
ο πόνος θα έχει περάσει, καλό είναι να επιλέξουμε το κολύμπι για άσκηση, με στόχο να δυναμώσει η μέση. Κολυμπάμε σε στυλ ελεύθερο, για να δυναμώσουν οι μύες της μέσης σας χωρίς να καταπονηθούν οι σπόνδυλοι και οι δίσκοι, αφού χάρη στην άνωση δεν υπάρχουν κραδασμοί όπως στα άλλα είδη άσκησης που την επιβαρύνουν. Αν υποφέρετε από χρόνιους μυϊκούς πόνους στην πλάτη,  κολυμπάμε σε στυλ πρόσθιο ή πεταλούδα, γιατί ανοίγουν και γυμνάζονται οι ωμοπλάτες. Αν συχνά πονάνε τα πόδια μας, κολυμπάμε σε στυλ πρόσθιο, για να δυναμώσουμε τους μηρούς και τα ισχία και σε στυλ ελεύθερο ή ύπτιο για τα γόνατα. 

Στη διάθεση

Η έκθεση στο φως, αλλά και τα μπάνια στη θάλασσα, αυξάνουν τις ενδορφίνες (τις ορμόνες της ευχαρίστησης), ρυθμίζουν τις ορμόνες και κατ’ επέκταση βοηθούν στη βελτίωση της διάθεσης.

Στην αρθρίτιδα

Όσοι υποφέρουμε από αρθρίτιδα, ήδη γνωρίζουμε ότι το μπάνιο είναι πολύ ευεργετικό, γιατί δεν καταπονούνται οι αρθρώσεις όπως στα άλλα είδη άσκησης. Παράλληλα, το κολύμπι βοηθά και στο να μειωθεί ο πόνος από τις αρθρίτιδες, καθώς ελαττώνεται η δυσκαμψία των αρθρώσεων, η οποία προκαλεί σε μεγάλο βαθμό τον πόνο. Βέβαια, είναι σημαντικό να μην κολυμπάμε σε πολύ κρύα θάλασσα, γιατί το κρύο μπορεί να έχει αντίθετα αποτελέσματα, να επιδεινώσει δηλαδή τους πόνους στις αρθρώσεις.
Στο σώμα

Περπατάμε στη θάλασσα και φτιάχνουμε σώμα. Επιλέγουμε ένα σημείο όπου ο πυθμένας έχει άμμο και η θάλασσα βαθαίνει σταδιακά. Μπαίνουμε στο νερό έως το ύψος των αστραγάλων και  περπατάμε κάνοντας ζιγκ-ζαγκ, έως ότου το νερό φτάσει στο ύψος των μηρών. Μετά επιστρέφουμε στην αρχική μας θέση. Σε κάθε σας βήμα, θα πατάει πρώτα η φτέρνα και μετά τα δάχτυλα. Κινούμε τα χέρια αντίθετα με τα πόδια, λυγίζοντας τους αγκώνες σε γωνία 90 μοιρών. Κάνουμε την άσκηση για 5΄ κάθε φορά που κάνουμε μπάνιο στη θάλασσα.

Στην ιγµορίτιδα

Όταν το αλατόνερο περνάει από τη μύτη, αυτή καθαρίζεται και διευκολύνεται η διέλευση του αέρα. Έτσι, βελτιώνονται καταστάσεις όπως η χρόνια ρινίτιδα και οι παραρρινοκολπίτιδες και ευνοείται η φυσιολογική αναπνοή, που γίνεται από τη μύτη, αφού κατ’ αυτόν τον τρόπο ο αέρας προλαβαίνει να υγρανθεί, να θερμανθεί και να φιλτραριστεί πριν προχωρήσει προς το κατώτερο αναπνευστικό σύστημα.

 

ΠΗΓΗ: vita.gr